Vormen van cyberpesten

Een onderzoeksrapport van twee Nieuw Zeelandse onderzoekers presenteert bevindingen over de omvang en aard van digitale zelfbeschadiging bij tieners in Nieuw-Zeeland. Digitale zelfbeschadiging wordt hier in grote lijnen gedefinieerd als het anoniem online plaatsen of delen van gemiddelde of negatieve online inhoud over zichzelf.

In het kader van het project Geweld/Geteld, een prevalentie- en incidentie onderzoek naar geweld bij kinderen en jongeren in opdracht van Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin – Vlaamse Overheid, heeft UC Leuven-Limburg de roadmap cyberpestenontwikkeld om professionals, en meer specifiek scholen en leerkrachten, te ondersteunen.

 

Sabrina wordt gepest. Ze vertelt een persoonlijk verhaal.

in deze video vertel ik iets persoonlijks. In het verleden ben ik namelijk gepest en ik wil dat verhaal graag met jullie delen.

Naaktfoto’s verspreiden via internet. Gaat dat over seks of over pesten? Het kan allebei. De risico’s van internet gaan vaak over seks. Tegelijk heeft seks vaak met internet te maken. Wij pleiten voor het tegelijkertijd aanpakken van mediawijsheid en seksuele opvoeding. En sluit aan bij de realiteit van jongeren: (s)experimenteren hoort er nu eenmaal bij.

Na de turnles of in de sportclub: tieners lijken steeds preutser te worden. Velen willen er alleen maar douchen als ze hun ondergoed kunnen aanhouden. Ze zijn bang dat iemand een foto van hen zal maken en die op het internet zal gooien. ‘Een terechte vrees’, zegt de onderzoeker.

52 procent van de jongeren die nu of eerder gepest is op de middelbare school stelt dat de leraar of school op de hoogte was, maar weinig tot niets deed. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag.

Abonneren op RSS - Vormen van cyberpesten