Online programma's helpen pesten op school verminderen (VS onderzoek)

(Cyber)pesten is een belangrijk probleem voor de volksgezondheid voor jongeren . Met een nieuw online programma kon men het pesten onder studenten en scholieren verminderen in de VS, zo bleek uit een nieuwe studie van de Case Western Reserve University.

"Scholen overtuigen om nieuwe technologieën  te gebruiken om pesten aan te pakken heeft inmiddels effectiviteit bewezen," zei Jane Timmons-Mitchell, een senior research associate aan de Universiteit van Begun Center for Violence Prevention Research en Onderwijs.  Ze leidde een onderzoeksteam evaluatie van het programma, die bekend staat als StandUp.

Na het voltooien van het programma melden studenten een aanzienlijk verminderde kans op de omstaander passiviteit ten opzichte van zowel emotionele en fysieke pesterijen (verbaal, fysiek, seksueel en cyberpesten). Het gebruik van gezonde relatievaardigheden was ook toegenomen.

De meeste anti-pest programma's worden onderwezen als een curriculum in klasverband en hebben bewezen moeilijk inzetbaar te zijn in scholen, zeker als ze deel moeten uitmaken van het programma en beoordeeld moeten worden.  Ze hebben ook gemengde resultaten opgeleverd, maar zijn in de VS vooral effectief  voor niet-blanke studenten en oudere studenten.

"We moeten gaan waar de kinderen zijn, in plaats van ze te vertellen waar ze moeten zijn", zegt Timmons-Mitchell. "Dat doen we door het gebruik van nieuwe technologie."

In een onderzoek door de Centers for Disease Control and Prevention gaf bijna 20 procent van de middelbare school jongeren aan dat ze op school gepest werden alleen al in het afgelopen jaar. In het algemeen zou 14 procent tot 54 procent van de studenten gepest worden volgens eerder wetenschappelijk onderzoek.

"Iedere deelname aan pesten kan een negatieve invloed hebben op de jeugd. Omdat het zowel bij de pestkop als het slachtoffer kan leiden tot depressie, zelfbeschadiging, zelfmoordgedachten en zelfmoordpogingen," zei Timmons-Mitchell, eraan toevoegend dat daders van pesten  meer kans hebben om misdaden te begaan.

Hoe het werkt

Het pakket "StandUp" bestaat uit drie half-uur durende sessies gehouden met drie maanden uit elkaar. Het programma is ontworpen om verschillende tracks te presenteren als een gebruiker zich identificeert als een bullebak, als slachtoffer van pesten, of een passieve omstander - of als een combinatie van de rollen.

Videoclips van gedramatiseerde pesten situaties op school worden afgewisseld met het vragen naar reacties zoals bijvoorbeeld: "Wat denk je dat de omstander zou moeten doen"

Gebruikers krijgen individuele begeleiding afgestemd op hun pestervaringen, met inbegrip van de nadruk op zes gezonde relationele vaardigheden:

    Met behulp van rust, geweldloze manieren om te gaan met meningsverschillen (het verlaten van de kamer om af te koelen, bijvoorbeeld);
    Respect voor de grenzen van anderen;
    Communiceren van gevoelens en behoeften die  duidelijk en respectvol moeten gebeuren;
    Het nemen van beslissingen in sociale situaties die precies bij elke persoon zijn;
    Respect voor de gevoelens en behoeften van andere mensen;
    Hoe maak je de juiste keuze om pesten te stoppen.

Studies hebben aangetoond dat jongeren vooral eerlijker  reageren op vragen van computers dan op papier afgeleverd, zei Timmons-Mitchell.

"Computers maken het makkelijker om een ​​sterke boodschap aan jongeren te geven," zei ze.

Bronnen

http://www.sciencenewsline.com/news/2016042020520016.html