Computergestuurde interventies voor de bevordering van gezondheid bij jongeren: programma’s op maat en het gebruik van videospelletjes. (2013)

In 2012 ging het Friendly Attac team van start met als doel tegen 2016 een computerspel te ontwikkelen dat effectief is in het bestrijden van cyberpesten. In de werkwijze wordt zoveel mogelijk beroep gedaan op bestaande wetenschappelijke inzichten uit het eigen domein van cyberpesten en serious games, maar ook uit de aanverwante gebieden van computer-tailoring en gezondheidspromotie. Op basis van deze inzichten wordt stapsgewijs input geleverd voor de ontwikkeling van het computerspel om zo de kans op het ontwikkelen van een effectieve interventie te verhogen. Deze werkwijze vloeit voort uit de methodiek van Intervention Mapping Protocol die de leidraad vormt voor dit project.
Deze White Paper handelt over de inzichten uit onderzoek naar computer-tailoring en serious games bij adolescenten en biedt bij wijze van besluit een aantal aanbevelingen voor het ontwikkelen van serious games voor gezondheidspromotie bij adolescenten.

Bronverwijzing:
DeSmet, A., Vandebosch, H., Van Cleemput, K., Bastiaensens, S., Poels, K., Deboutte, G., & De Bourdeaudhuij. (2013). Computergestuurde interventies voor de bevordering van gezondheid bij jongeren: programma’s op maat en het gebruik van videospelletjes. (White Paper Friendly Attac, IWT-SBO). Universiteit Gent, Universiteit Antwerpen.

Lees hier het volledige rapport